
آیا همیشه حق با مشتریست؟
از گذشته عبارتی رو به ما گفتند واونهم اینه که همیشه حق با مشتریه
اما این جمله توی تجربه نشون داده که اشتباهه و یه نقص بزرگ داره
درست این جمله میشه
همیشه حق با مشتری با کیفیتیه

حالا بیاییم این کیفیت رو بررسی کنیم ببینیم به چه مشتری میتونیم بگیم مشتری با کیفیت
برای این کار ما باید اول بدونیم به چه فروشی میگیم فروش با کیفیت!
اگر این تعریف از فروش رو بپذیریم که فروش یعنی ارایه کالا و خدمات و دریافت پول پس یکی از مهمترین اصل های تشخیص یه مشتری با کیفیت نحوه تسویه اون به حساب میاد
یاد باشه باید توی بازار کاری کنیم که مشتری برگرده ولی محصولمون برنگرده
حالا بیا این شرایط رو هم در نظر بگیریم که مشتری داریم که فقط دنبال اینه که از ما امتیاز بگیریه حالا این امتیازات میتونن به هر شکلی و از هر جایگاهی باشن و در عین حال مشتری شدیدا از بالا به پایین به ما نگاه میکنه و همیشه انتظار داره که ما فقط بهش خدمات بدیم و در عین حال اون توی زمان تسویه به هرشکلی که خودش میخواد با ما رفتار کنه بنظر نمیاد بشه به این مشتری گفت مشتری با کیفیت پس من اینجا میگم این مشتری باکیفیت نیست و طبیعتا حقی هم نداره توی مجموعه ما مگر اینکه شما بجای اینکه یه بنگاه اقتصادی باز کرده باشید یه بنگاه خیریه باز کرده باشید که در این حالت میشه. گفت این مشتری حق داره هر کاری که دوست داره با مجموعه ما انجام بده.
پس یادتون باشه مشتری مشتری با کیفیت به حساب میاد که در هر زمان هم دنبال تامین منافع ما باشه هم دنبال تامین منافع خودش و اگر دیدی مشتری صرفا دنبال تامین منافع خودشه خیلی وقتت رو برای خدمات دهی اضافی به این مشتری تلف نکن و سعی کن وقتت رو برای مشتری های با ارزش دیگه بزاری
یادت باشه ارزش همه مشتری ها باهم برابر نیست .
اگر قصد دارید سایر مقالات بیزینس پلاس را مطالعه کنید، اینجا کلیک کنید.